2018 LA CENTENARUL UNIRII – SCURT BILANȚ (partea I)
Data: 08-01-2018
Avem o sută de ani de când suntem împreună, ca țară modernă, în aproape granițele ei firești. E puțin. Suntem încă tineri. Dar e bine din când în când să ne oprim și să vedem cum stăm: ne-am îndeplinit țintele? Cât de bine? Apoi, e interesant cum sărbătorim cei 100 de ani: ca fiind primii...ultimii?
E dificil să faci o analiză pe 100 de ani, mai ales când lumea însăși a traversat o perioadă foarte tumultoasă în acest centenar. Aș dori doar să suscit interesul celor care vor să investigheze ei înșiși dacă cei 100 de ani de la Marea Unire au reprezentat, per total, o evoluție sau nu…Data: 08-01-2018
Avem o sută de ani de când suntem împreună, ca țară modernă, în aproape granițele ei firești. E puțin. Suntem încă tineri. Dar e bine din când în când să ne oprim și să vedem cum stăm: ne-am îndeplinit țintele? Cât de bine? Apoi, e interesant cum sărbătorim cei 100 de ani: ca fiind primii...ultimii?
Cred că analiza ar trebui să includă palierele politic, juridic, economic și societal.
Aspectul politic trebuie privit din cele 2 perspective: extern și intern. Pe partea politicii externe suntem din nou alături de învingători ca la 1918, aparținem lumii democratice, libere și suntem parte din cea mai importantă alianță politico-militară – NATO, respectiv comunitate economică – UE din lumea prezentului. Niciodată în istoria ei România nu a avut o situație mai bună din punct de vedere al garanțiilor de securitate și al sistemului de alianțe și parteneriate economice! Deși am trecut printr-un crunt război al Doilea Mondial după Unire, România a beneficiat de pacea de pe continent 96 de ani din cei 100! Deseori pierdem din vedere acest foarte important aspect! Iar cu vecinii, ne înțelegem bine. Cât despre politica internă, deși Constituția e bună dar perfectibilă, deși avem instituții conforme cu principiile democrației și o cvasi-împărțire a forțelor și atribuțiilor în stat, în ultima vreme puterea aleasă democratic provoacă și vrea să răstoarne tocmai acel stat de drept necesar dezvoltării de lungă durată, în numele intereselor personale meschine și ale unor grupuri care vor să se permanentizeze prin legitimarea corupției. Mai mult, abia acum după moartea Majestății Sale Regele Mihai I, ne punem problema dacă forma de guvernământ republicană e cea optimă pentru noi. Incă ne (re)descoperim trecutul falsificat de comuniști și nu suntem prea siguri de noi, demonstrând gradul de adolescență în care se află încă România ca stat.
Aș dori să stărui o leacă, sau o țâră, ba chiar un pic, asupra calității politicienilor de atunci și de azi… Dacă pe vremea aceea majoritatea aveau studii absolvite fără copy-paste la marile universități din Franța, Germania, Austria, Anglia sau la cele românești, fundamentate pe o educație - din familie - în spiritul moralei-respectului-civilizației, azi mulți politicieni au diploma de la universități de apartament a căror cursuri nici măcar nu le-au frecventat, ”diplome” care sunt doar hârtii în vânt, iar viziunea și iscusința politică a Brătienilor, a lui Maniu, Vaida-Voevod, Goldiș, sau Pan Halippa și Ghibu, e atât de departe de mitocănia, meschinăria și ”patriotismul” majorității politicienilor de azi încât reprezintă o clară involuție a ultimilor 100 de ani! La 1918 Casa Regală a României și politicienii au avut viziune și au dat dovadă de perseverență și tărie de caracter; azi, ”establishment-ul” politic românesc gândește pe termen extrem de scurt, doar egoist, și e măcinat de corupție și impostură.
Din punct de vedere juridic, avem o a treia putere în stat încă independentă care, deși mai are bubele ei, este supusă de un an de zile unor presiuni politice masive în vederea aservirii ei. Practica judiciară este însă neunitară, instanțele dând sentințe sau hotărâri total diferite pe spețe similare, în funcție de regiunile României, cutume sau influențe. Chiar și pe dreptul de proprietate privată, care în unele instanțe e ”mai respectat” decât în altele... Faptul că la 100 de ani de la Unire încă nu avem un sistem cadastral unificat spune multe: deși există Legea 7/1996, adnotată și îmbunătățită, și Legea Lupu nr. 1/2000, mai sunt încă în România multe terenuri nemăsurate, neîntabulate, neatribuite și nerestituite proprietarilor de drept! Or, claritatea și respectarea cu sfințenie a regimului de proprietate privată este cheia dezvoltării economice a unui stat!
...
(continuarea în curând)
Editorial publicat in data de:
08-01-2018
de către Mihai Mătieș
Website:
N/A
Tweet
de către Mihai Mătieș
Comentarii:
0